گذری بر داستانی اودیسه(اودیسئوس)

ادیسیوس پس از آشیل و پاتروکل بزرگ‌ترین و نام آورترین قهرمان یونان است. او در هوشمندی و نیرنگ بازی نامی بلند برای خویش به جا گذاشته. او پادشاه ایتاک، فرزند لائرت و آنتیکله بود و با پنه لوپ دختر ایکاریوس، پیوند زناشویی بست و از پیوند آنان تلماک متولد شد.

وقتی پاریس هلن را ربود، منلاس خواستار جنگ با ایشان گشت و آگاممنون این را پذیرفت و از هم‌پیمانان‌اش در خواست کمک کرد، او کوشید از رفتن به تروا تن باز زند اما تلاش‌اش بیهوده ماند اما قبل از این که با آنان همراه شود به سوی سکیروس روی گرداند تا در آن جا آشیل نوجوان را بیابد او که در جامه زنان در قصر لیکومد به امر مادرش تتیس پنهان شده بود و روزگار می گذارند، اولیس هوشمند برای باز شناختن آشیل حیله کرد و به شکل بازرگانان در آمد و بارش را از جواهرات پر کرد و در میان‌شان شمشیری گذاشت و به درون قصر راه باز یافت. آشیل از میان جواهرات شمشیر را انتخاب کرد و ادیسیوس او را شناخت و با خود همراه کرد. ده سال اول به جمع کردن لشکر گذشت و پس از آن آنان به راه افتادند و اینان در راه تروابه هر منزل و شهری که می‌رسیدند دست به غارت می‌زدند تا به تِبِس شهری که سپند ائیتون بر آن حکم می‌راند رسیدند. پس از فتح آن، ایشان به سوی تروا رهسپار شدند. ده سال دوم نبرد که با تروایی‌ها می‌جنگیند، اولیس به پاس کار‌هایش نام‌اش پر آوازه گشت و بر همگان سر آمد:

او دیومد خسته تن را تیمار کرد، دلون را کشت؛ به همراه دیومد به درون بارو‌های تروا راه جست. بر دو اسب نامدار رزوس دست یافت، در بازی‌هایی که در آیین سوگ و مرگ پاتروکل برگزار شد بر دو آژاکس پیشی یافت و آنان را شکست داد. او یکی از کسانی بود که برای آشتی دادن آشیل و آگاممنون به سوی آشیل رفت اما موفق نشد. اینان قهرمانی‌های وی بودند که در این منظوم “ایلیادآمده است. و بعد از آن، او برای راه یافتن به آن سوی دیوار های نفوذ نا‌پذیر تروا حیله کرد، به آخاییان پیشنهاد داد که اسبی چوبین بسازند و آن را پیش کش تروجانی‌ها کنند و وانمود کنند که شکست خوردند این حیله کارگر شد و آنان در دل اسب به تروا راه یاقتند و از آن عظمت فقط خاکستر باقی گذاشتند. بازگشت ادیسیوس نیز ماجراهای بسیار دارد که هومر از آن نیز کتاب به نظم در آوردِ که در یونان اودیسیوس نام گرفته است.
بر روان پوزئیدون به این سبب که اولیس چشم یگانه، غول پولیفم مینوی، را که یکی از نیرومندترین غولان بوده است کور کرده کینی نشسته بود و او بدون این که اولیس را بکشد، او را دور از وطن‌اش سر گردان می کند. اما بعد از ده سال سر گردانی اولیس به ایتاک باز می گردد پنه لوپ که دیگر نمی‌توانست از پس خواستگاران بر بیاید مسابقه‌ای طرح کردِ بود که هر کس که بتواند کمان اولیس را فرو کشد و تیری را از میان دوازده تبر که در پی هم چیده شده‌اند بگذارند با وی عروسی می‌کند. اولیس لباس مبدل پوشید و به جمع خواستگاران پیوست و تنها کسی بود که توانست کمان را کشد آن گاه خود را نمایان کرد و از کشته خواستگاران پشته ساخت و انتقام خود را از خواستگاران که در این چند سال بر اموال او افتاده بودند گرفت.

You might also like
4 Comments
  1. امید says

    سلام
    با تشکر از زحمتی که میکشید خواهشمندم به یک نکته توجه فرمایید ظاهرا شما برای آپلود اکثر کتب از سایت rapidshare استفاده میکنید
    این سایت علارغم آنکه مزیتهای زیادی دارد معایب آزار دهنده ای دارد که باعث ازار ما میشود من پیشنهاد میدهم که از سایتهای:
    http://www.mediafire.com
    و یا
    http://www.4shared.com
    استفاده کنید زیرا این دو سایت محدودیت تعداد دانلود را ندارند و همچنین سایت ۴shared.com امکان استفاده از برنامه های مدیریت دانلود را میسر میکند
    با تشکر

  2. میثم محمدی says

    داستان ادیسیوس را خیلی دوست دارم

  3. فریماه says

    سلام.من از دیدن این سایت خیلی متعجب شدم.
    خیلی کامل و جامعه.فکر نمی کردم همچین سایتی رو
    به زبان پارسی پیدا کنم.
    خیلی متشکرم ازتون.
    در ضمن من دنبال نسخه ی کامل ایلیاد و اودیسه هستم.
    شما می تونید کمکم کنید؟

    1. سلام. متشکّر از لطفتان.
      به این آدرس (وبلاگ قدیمی ما)سری بزنید شاید به کارتان آمد:
      http://fantasy-legends.blogfa.com/post-132.aspx

Leave A Reply

Your email address will not be published.