جشن نوروز یکی از دو جشن بزرگ سال و بدان سان که گفته شد ایرانیان در اعصار کهن سال را به دو فصل گرم و سرد تقسیم می کردند و فصل گرم یا تابستان هَمَ و فصل سرد زیمَ نام داشت.در آغاز نزد ایرانیان فصل سرما ۱۰ماه سال و فصل گرما تنها دو ماه را در بر می گرفت اما در گذر زمان شاید با تغیی شرایط اقلیمی یا گسترش کشاورزی و گله داری تابستان هفت ماه و زمستان پنج ماه را در بر گرفت.در آغاز هر یک از این دو فصل جشنی به نام جشن سال نو بر پا می شد:نخست جشن آغاز فصل گرم و زمانی که گله ها را به چرا می بردند و بعد جشن فصل سرد و زمانی که گله ها به آغل باز می گشتند.
داده های تاریخی گویای آن است که به روزگار ساسانیان نوروز نه در آغاز فروردین بلکههمانند عیدهای مسلمانان همراه با سال قمری در فصل های مختلف برگزار می شد بدان سان که در سال یازدهم هجرت که مبدأ تاریخ یزدگردی و مقارن جلوس یزدگرد است نوروز در ۱۶ ژوئن یعنی در اول تابستان برگزار شد و از ان تاریخ به بعد هر چهارسال یکروز عقب تر کشیده شد تا در سال ۳۹۲هجری به اول حمل و در ۴۶۷ هجری در بیست و سوم حوت یعنی ۱۷ روز مانده به پایان زمستان برگزار شد و این زمانی بود که جلالالدین ملک شاه ساجوقی(۴۶۵-۴۸۵)تفویم جدید جلالی را بنا نهاد و نوروز از آن پس در اول بهار که هنگام نجومی تحویل آفتاب به برج حمل است قرار یافت.بدین سان که هرچهارسال یکبار را ۳۶۶ روز محاسبه و پس از تکرار این کار هر ۲۸ سال به جای آن که سال چهارم را۳۶۶روز محاسبه کنند ،در سال پنجم یعنی آغاز سال سی و سوم این کار را انجام دادند و از آن تاریخ سال خورشیدی ۳۶۵ روز و۵ساعت و ۴۸ دقیقه و ۴۶ ثانیه محاسبه می شود.
selam ber muhammed ve ali muhammed
men mihkahem ki ba to şinasem
to ki hesti
bı men bı nıvis
khuda hafiz
دوست عزیز متاسفانه شما تنها یادگار نیاکان پاک زاد ایرانی را باز هم مانند تمامی هموطنان فریب خورده امان از زبان مردمانی بیان کردی که هیچ گاه به نوروز و ایرانی و پارسی زبان خوبی روا نداشتند و جز ظلم و ستم که انها وسیله برای رسیدن به اهداف ننگین خود می دانستند و بار ها قصد داشته اند که جایگزین برای ان پیدا کنند اما این روح مقدس نیاکان ما بود که این امر و این نوروز پابر جا باشد تو ای عزیز ایرانی هیچ گاه خود را با کسی که از نظر شعور در سطح بسیار پایین تری قرار دارد مقایسه نکن و از زبان دیگران گفتاری را بیان نکن که هیچ سندیتی جز تایید یک ملا بی سرپا دارد من نه اینکه بگویم ایرانی برتر است نه همه انسانها با هم برابر هستند و لی قومی که از ابتدا با فرهنگ بوده و بخشی از تمدن بشری است جایگاه خاصی نسبت به افرادی که در بیابان در پی شکار سوسمار و شیر شتر بودهاند دارد در انتها امیدوارم انچیزی که هر انسان ازاده ارزو دارد تحقق پیدا کند به امید انروز بدرود
این متن از کتاب شناخت اساطیر ایران نوشته ی جان راسل هنیلز ایرانشناس برجسته و شناخته شده است.و هیچ ربطی به این افرادی که شما گفتید ندارد! ضمن اینکه از اساس با تفکّر نژاد پرستانه و متعصّبانه ی شما مخالفم.هرچند خلاف این را ادّعا دارید امّا هر انسان منصفی با خواندن متن پیام شما و مشاهده ی تناقضات آن حرف مرا تأیید می کند.تعصّب با احترام گذاشتن به فرهنگ ملّتی عظیم مانند ملّت ایران تفاوت دارد و ما نیز اگر به نژاد ایرانی احترام ویژه ای نمی گذاشتیم هرگز به این مطالب نمی پرداختیم.