مطابقت زیارتگاه شعیب فیروز آباد ری با مزار محمد بن زکریای رازی

مطابقت زیارتگاه شعیب فیروز آباد ری با مزار محمد بن زکریای رازی
اگر نام شعیب را از شَعب (جراحی کردن و گرفتن درز) بگیریم، آن عنوان مناسبی برای زکریای رازی خواهد بود:
شعب. [ش َ] (ع مص) فراهم آوردن درز و شکاف را (یا عام است). (منتهی الارب) (ناظم الاطباء).
چون گفته شده است: اگر چه رازی به عنوان پزشک مشهور است، اما بعضی از مورخان او را به نام «جراح» می‌شناسند. از مطالعهٔ آثار وی چنین برمی‌آید که در جراحی صاحب‌نظر بوده‌است. وی دربارهٔ «سنگ کلیه‌ها و مثانه» کتابی نوشته و در آن تأکید کرده‌است در صورتی که درمان سنگ مثانه با راه‌های طبی مقدور نباشد، باید به عمل جراحی پرداخت و در این کتاب از اسبابی که با آن عمل سنگ مثانه را انجام می‌داده، نام می‌برد. رازی اولین طبیب یا (پزشکی) است که در عالم طب از سل مفصلی انگشتان صحبت کرده‌است. در شکسته‌بندی و دررفتگی‌ها قدم‌هایی برداشته و آثاری از خود به جا گذاشته‌است.

قبر زکریای رازی بعد از ۱۱ قرن پیدا شد

مدیر پژوهش مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم، از کشف و شناسایی آرامگاه محمدبن‌زکریای رازی، کاشف الکل، در محوطه گورستان قدیمی ری و امامزاده شعیب فعلی خبر داد.
مهدی دانشیار افزود: کاوش‌های ۱۶ ساله برای کشف مقبره کاشف الکل در ری انجام شده است۔
طی پژوهش‌هایی که انجام شد، به این نکته دست پیدا کردیم که بیمارستان قدیم ری در حوالی منطقه قلعه‌نو و فیروزآباد شهرری بوده و رازی هم به عنوان مدیر این بیمارستان در همین منطقه به درمان و تدریس اشتغال داشته و در همین منطقه نیز از دنیا رفته است.

رازی در قبرستان قدیمی این منطقه یعنی جایی که امروز به نام امامزاده شعیب می‌شناسیم، به خاک سپرده شده است. لازم است مسؤولان و متولیان برای ساخت مقبره و رونق این منطقه اقدام کنند۔

Bildresultat för امامزاده شعیب شهر ری
You might also like

Leave A Reply

Your email address will not be published.