نظریۀ قرار داشتن محل آتشکدۀ آذربرزین مهر در سمت آشخانه
گروهی از تاریخنگاران، بر این باورند که میان استوا (بجنورد) و شهر آساک (آشخانه) دوره پارتیان (اشکانیها) پیوندی وجود دارد، برخی آنها را منطبق و یکی دانسته اند. هوفمان حدس زدهاست که آتش جاودانی شهر آساک در ایالت آستائوین که ارشک مؤسس سلسله اشکانی در حضور آن، به تخت شاهی نشست؛ نسبتی با آتش برزینمهر دارد، زیرا مکان این آتش در عهد ساسانیان نزدیک شهر آساک بودهاست. به خاطر احترامی که در روزگاران کهن به کشاورزان گذاشته میشد، تردیدی نیست که عمر آتش برزینمهر بسیار قدیمتر از تاریخ ظهور زرتشت باشد. از این روی؛ گمان میرود این آتش و دو آتش مقدس و بزرگ دیگر کیش زرتشتی، نه در دوره هخامنشیان، بلکه دستِ کم؛ در اوایل دوره پارتی نشانده شده باشند. بُرزینمهر، آتش خاص پارتیان بود و در کوه ریوند خراسان و در خود پارت قرار داشت، همچنین پارتیان بخاطر نقشی که آتش محبوبشان (برزینمهر) در ماجرای گرویدن و ایستادن گشتاسب و فرزندان وی به دین ایزدان داشته، گویا احترام ویژهای برای این آتش، قائل بودند و این نقشی بود که پیش از آن، در داستان گروش گشتاسب، بر پایه روایت کتاب «دینکرد»، تنها ایزد آذر از آن برخوردار بود. چنین انتظار میرود این افسانه مومنانه (که روحانیان برزینمهر در ساختن آن نقش داشتند)، زائران فراوانی را در سرتاسر دوره پارتی به زیارت برزینمهر کشانده باشد و همچنین برخی منابع، گویای این است که اشکانیان (سلسله فرمانروایی پارتیان) خود را وقف این آتش مقدس کرده بودند و به آن هدایای بسیاری تقدیم میکردند. در «کارنامه اردشیر بابکان» آمدهاست بابک ساسانی، پیش از رسیدن اردشیر به پادشاهی، در سه شب پیدرپی، خوابهایی میبیند که خوابگزاران آن سه خواب را، به رسیدن او یا یکی از فرزندان او به پادشاهی جهان، تعبیر میکنند؛ بابک، در خواب شب سوم، آذران فرنبغ و گشنسب و بُرزینمهر را در خانه ساسان میبیند که میدرخشند و به کیهان، روشنی میبخشند.